Bästa resan någonsin!

Vi kom hem från USA i måndags kväll, så nu har jag hunnit återhämta mej någorlunda. Har varit ganska jetlaggad, min kille hade det lättare eftersom han är van att jobba skift. Men vilken resa! Skulle vilja göra om den igen!
Nu tänkte jag berätta om dag 1 och dag 2.

Dag 1:
Efter lite drygt 9 timmars flygning så landade vi i Chicago. Där åt vi middag innan vi gick ombord på planet till Seattle. 4 timmar senare så landade vi på SeaTac och vi åkte sedan med Link light rail till Seattle. Efter en liten promenad så var vi äntligen framme vid hotellet!
Vi var ganska trötta och efter att ha checkat in så gick vi ut för att leta en affär. Köpte något lätt att äta sedan gick vi och lade oss.
Dag 2:
Klockan 3 vaknade jag och var pigg! Försökte somna om men vid halv 7 gav jag upp, klev upp och gjorde mej iordning inför dagen. Vi åt frukost på hotellet sedan checkade vi ut och gick och hämtade våran hyrbil som vi bokat. Killen min fick börja med att köra och det var nog tur det! GPS:en var väldigt trögstartad så vi fick cirkla runt lite innan den hittade vart vi skulle.
Vi åkte direkt till färjan som skulle ta oss till Bainbridge Island. Vi gick ut på däck och där hade vi fin utsikt över Seattle.
Efter en halvtimme så var vi framme och nu skulle vi ta oss till Poulsbo.
Framme vid Kiana Lodge, känd från Twin Peaks.
Tummen ner för GPS:en! Blev många svordomar under resans gång. Bilen var det absolut inget fel på, hur skön som helst att köra.
Vi försökte leta någon stig ned till vattnet för det stod "private property, keep out" och liknande på en massa skyltar vid husen. Men vi var tvungna att gå igenom och jag letade efter någon som jag kunde fråga om vägen. När vi var framme vid Kiana så stod det ett helt gäng där vid en grillplats.
Det såg ut som chefen för stället och en massa trädgårdsarbetare. Så jag gick fram lite försiktigt och tänkte att "nu skäller dom ut oss för att vi går in här", sedan frågade jag "excuse me, do you know where we can find the big log from Twin Peaks?" Haha, kände mej som en riktig nörd! De flinade som att de hade hört samma fråga ganska många gånger. Kvinnan som såg ut som chefen visade oss vägen direkt! Hon var supertrevlig och sa att vi fick ta den tid vi behövde.
Där var den! Tänk att vi åkte dit för en gammal trästock. Men det var verkligen häftigt att se den och omgivningen!
Den var ganska stor!
I bakgrunden syns bron som vi körde över för att komma till Poulsbo.
Det var så fint! Kiana är till för bröllop, tänk att få gifta sig där! Tur att vi var där innan de hade öppnat riktigt för säsongen. Tror inte att vi hade blivit insläppta under en bröllopsceremoni!
Vi var där bara 25 år senare.
Vi åkte sedan vidare för att leta ett lunchställe. Hamnade på en jättemysig plats med second hand affärer överallt! Poulsbo kallas tydligen för "Lilla Norge".
Jag var in på Antique Mall och hittade en My Little Pony från 80-talet. Köpte den dock inte.
Nästa second hand butik. En pity puppy! Inte riktigt den modellen jag samlar på så den fick vara kvar. Fanns hur mycket som helst att titta på där!
Sedan åt vi en jättegod lunch, tog varsin lax med rotrukter och ris. När servitören frågade vad vi skulle dricka så sa vi "still water" och efter en stund så kommer han med två koppar kokhett vatten! Han måste ha trott att vi sa teawater eller något! Det var lite roligt. Konstiga svenskar som vill dricka varmt vatten i värmen...
De hade en butik med en massa "svenska" saker också, som godis och ballerinakakor.
Vid 15 tiden gick färjan tillbaka till Seattle och nu väntade en av höjdpunkterna på resan, Snoqualmie Falls!
Hur vackert?! Till vänster syns Salish Lodge & Spa som vi bodde på (Great Northern i Twin Peaks).
De hade valet parking så det var bara att lämna nycklarna till killen som jobbade där.

Det luktade så himla gott i receptionen och korridorerna.
Lyxigaste hotellet som vi har bott på. Efter att ha vilat en stund så åkte vi ner till North Bend för att äta middag på:
Det blev hamburgare med strips.
Det var inget vidare, jag sparade plats för körsbärspajen!
Den var okej för att vara uppvärmd i mikro(!) och kaffet smakade nästan som svenskt kaffe.
En brand utbröt år 2000 så caféet ser inte alls ut som i serien, bara taket och bardiskarna som kändes igen.
Tråkigt, men nu har man varit där i alla fall! :)
Efter att vi hade ätit så tog vi bilen för att leta några inspelningsplatser. De var lätta att hitta!
"Packard Sawmill".
"Polisstationen".
"Skylten". Jag förstår varför de valde att spela in delar av serien i North Bend. Hade det inte legat så långt bort från Sverige så hade jag velat köpa ett fritidshus där. Så fint och mysigt!
På kvällen tände vi brasan i hotellrummet och badade i bubbelpoolen.
Ett bra avslut på våran andra kväll i USA.